Author Topic: DS-Gamer review (Dutch)  (Read 14175 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SteX

• Newbie
  • *
DS-Gamer review (Dutch)
« on: May 23, 2005, 02:18:02 AM »
Review is here: http://www.ds-gamer.nl/article/936p1.html

Nintendo’s games zijn prima, maar in maanden zonder enige topgame moet je toch iets spelen op je DS. Thomas kreeg de kans om de oplossing voor dit probleem te testen.

En wat is de oplossing dan? Nou, homemade games. Al sinds de DS in de winkel ligt zijn er mensen aan het werk om zelfgemaakte games te creëren. Regelmatig lees je op DS-Gamer over iemand die een rekenmachine van zijn DS heeft gemaakt, of iemand die DSBonga heeft bedacht, een Donkey Konga kloon voor je DS. Tot voor kort waren die games enkel op zogenaamde emulators te spelen, programma’s voor de PC die als het ware een DS nabootsen. Dat haalt bij lange na niet de echte ervaring, en daarom is er dan ook sinds kort een nieuw stukje hardware voor de DS. Team Neoflash brengt ons namelijk de eerste DS Flash Linker ter wereld, en DS-Gamer kreeg de kans om hem te testen. Na lang zeuren, en vele cijfers tonen, besloot Team Neoflash een Flash Linker richting mij te sturen. Drie dagen na de bevestiging dat hij onderweg was ontving ik dan ook keurig een pakketje van NeoFlash, met daarin alles wat ik nodig had om zelfgemaakte games op mijn DS te spelen. In het (erg kleine) doosje zaten een Magic Key om de software te laten werken, een USB Slim Loader om de programma’s op de Neo Flash Card 512 Mbit zelf te branden, een installatie CD, een extra USB verlengkabel, 3 batterijtjes als die in de Neo Flash Card opraakt, en een kleine goodie in de vorm van een sticker.

Hoe werkt het?
De Flash Linker is oersimpel om te gebruiken, als je het eenmaal door hebt. Eigenlijk kon ik het bijgeleverde Cdtje gelijk al weggooien, omdat de software daarop al ouderwets is. Bijgeleverd krijg je namelijk de 0.8 versie, en op het moment dat ik dit schrijf is de 1.0 versie al bijna klaar voor release. Download dan ook de nieuwste driver op Neoflash site, even installeren, en vervolgens plug je de USB Slim Loader erin. Laat deze automatisch installeren via de Windows Wizard, en je bent klaar om spellen op je Flash Card te branden.

Maar laten we even een stapje terug gaan. Als je de Neoflash binnenkrijgt, zit er namelijk al een klein presentje op, in de vorm van een rom. Bij mij was dat DSBonga, een game die wel erg veel op die andere drumgame van Nintendo lijkt. Om een rom te laten werken op je DS, moet je wel eerst door wat moeite gaan. Je plugt de Magic Key in je DS, en in het gat daarbovenop plug je een DS cart van jezelf, in mijn geval de Metroid demo. In de GBA opening stop je de Flash Card en voila, klaar is Thomas. Zet de DS aan, en je kan genieten van je games. Helaas lijkt de savefunctie nog niet optimaal te werken, wat betekent dat je soms opnieuw moet beginnen. Mocht je trouwens een GBA spel willen spelen, dan heb je enkel de Flash Card nodig en kan je de Magic Key eruithalen.

Maar hoe krijg je die software nou op die Flash Card? Door een programmaatje van Team Neoflash aan te zetten, genaamd Neo Power Kit. Wil je een GBA homemade game erop zetten dan gebruik je de GBA Mode, voor DS homemade games de DS mode, iets wat je kan wisselen in enkele seconden. Staat het programma eenmaal zelf aan, dan kies je de bestanden die je erop wilt zetten, en met de hulp van de USB Slim Loader worden deze op de Flash Card gebrand. Plug de card erin zoals in de vorige alinea beschreven, en je kan aan de slag met enkele topgames.

Homemade games
Nou moet je niet gelijk games verwachten die evengoed zijn als die van Nintendo zelf, maar toch zijn er enkele prima toppertjes te vinden op de DS. Zoals eerder gezegd ontving ik bij de NeoFlash al een versie van DSBonga. Deze game is in essentie een Donkey Konga kloon, tot aan de drumsymbolem toe. In de versie die ik speelde zat helaas nog maar één nummer, maar de maker ervan werkt aan een versie met meerdere nummers. Naast dezelfde looks, speelt DSBonga ook hetzelfde Donkey Konga. In beeld zie je een lijn met symbolen die voorbij komen, en onderin het beeld staat een bongo. Tik op het juiste moment de linker- of de rechterdrum aan, of het klapsymbool, om punten te halen.

Maar er is meer. Zo kreeg ik ook een 2D shooter, waarbij ik moest tikken om te schieten, en ik het ruimteschip kon verslepen om de locatie te bepalen. De achtergronden zaten vol detail, maar er was helaas nog geen sprake van een echte structuur. Het enige wat gebeurde, waren vijandelijke ruimteschepen die om de 20 seconden op je afkwamen. Hieruit blijkt dat er nog veel valt te verbeteren in de meeste zelfgemaakte games, en dat we nog maar net het topje van de ijsberg hebben ontdekt.

Wel zijn er dingen die de bestaande DS line-up perfect aanvullen. Zo is er een enorm simpele Snake, handig als je eventjes een minuutje in de bus wilt snaken, en er zijn enkele organizer-achtige programma’s zoals een rekenmachine, die het gebrek aan een echte organizer van Nintendo voorlopig even opvullen. Verwacht echter ook hier geen technische hoogstandjes of menu’s, zet de DS aan en je komt gelijk in het programma zelf, dat meestal een zwart scherm is met wat tekst en de figuren uit het spel. Ook die figuren zijn vrij simpel, en lijken een beetje op die uit de NES games van vroeger. Vaak zijn ze niet meer dan een paar lijntjes van meerdere kleuren, waarbij de 2D shooter die hierboven genoemd is een uitschieter is.

De toekomst is echter veelbelovend. Kijk even rond op het Neoflash forum, en je ziet vele zelfgemaakte games in ontwikkeling. RPG’s, shooters, platformers, het ziet er naar uit dat de DS net zoveel homemade games zal krijgen als de GBA, een platform waarvoor je letterlijk honderden onofficiële games kunt vinden van hobby-developers.

Offline Thomper

• Newbie
  • *
Re: DS-Gamer review (Dutch)
« Reply #1 on: May 23, 2005, 02:18:56 AM »
I wrote it, hope you like it. :)

Offline Dr.neo

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #2 on: May 25, 2005, 02:50:51 AM »
hehe i l ike it, although i don't know what you said in the review,haha  ;D
In my world,have 0 and 1 only ......Matrix World......

Offline Thomper

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: May 25, 2005, 09:31:47 PM »
hehe i l ike it, although i don't know what you said in the review,haha  ;D
Hehe, that's okay. I'll see if I can get some pictures online of it within the next few days too. :D

Offline Romaap

• Newbie
  • *
  • DS, Wii!
« Reply #4 on: November 28, 2006, 10:32:17 PM »
prima!!! ::sm-29.gif::
Romaap